Žar-ptica i Petruška Igora Stravinskog premijerno u zagrebačkome HNK-u
Dva baleta
koja su označila prekretnicu u plesnoj umjetnosti Žar-ptica
i Petruška Igora
Stravinskog premijerno će biti izvedena 15. studenoga u Hrvatskome
narodnom kazalištu u Zagrebu.
Orkestralnu suitu iz baleta
Žar-ptica
koreografirat će Maša Kolar, dok će Petrušku
na scenu zagrebačkoga HNK-a postaviti Edward Clug koji je
zagrebačkoj publici dobro poznat i kao plesač i kao koreograf.
Žar-ptica
magično je biće koje donosi i sreću i
nesreću onomu tko je uhvati, a radnja baleta prati putovanje
glavnog junaka, princa Ivana, koji dolazi u čarobni vrt Koščeja
Besmrtnog gdje susreće Žar-pticu. Maša
Kolar umjetničkom interpretacijom skladbe Igora Stravinskog,
L'Oiseau de feu Suite iz 1919. g., uprizoruje događaj koji se zbio u
noći kada carević Ivan u magičnom vrtu zlatnih jabuka lovi
Žar-pticu. Koreografska interpretacija koncertne suite, za razliku
od originala, sada stavlja u fokus Žar-pticu koja u sceni magičnog
vrta biva najaktivnija.
Inspiracija vizualnog rješenja kostima i
scenografije bila je potaknuta legendarnim plakatom Borisa Bućana,
koji je 1982. godine dizajnirao povodom baletne večeri Igora
Stravinskog Žar-ptica
i Petruška
čime se htjelo odati počast ali i nastaviti kanon ovoga vrhunskog
glazbeno-scenskog djela.
Petruška
je također jedno od iznimno važnih djela u kontekstu baletne
povijesti. Praizvedeno 1911. godine, ovo djelo omogućilo je Mihailu
Fokinu da na sceni prikaže svoje revolucionarne ideje kojima se
suprotstavio dotad uspostavljenim konvencijama klasičnog baleta te
potpuno reformirao baletnu umjetnost tog vremena.
Balet govori o
tradicionalnoj ruskoj lutki Petruški napravljenoj od slame i
piljevine, no iako nije živa, ona može oživjeti i voljeti.
Glazba baleta protkana je grotesknim i fantastičnim elementima
dočaravajući šarenilo i vrevu sajma, narodno veselje i strast.
Praizvedba ovoga baleta bila je godinu dana nakon velikog uspjeha
Žar-ptice, označivši
tako novi smjer u razvoju baletne umjetnosti.
Edward Clug, koji se
u koreografskoj karijeri dosad više puta bavio Stravinskim, donosi
novu interpretaciju Petruške.
Ovaj je balet prvi put koreografirao za Balet moskovskoga kazališta
Boljšoj pri čemu je zadržao originalnu strukturu i narativnost
djela koju je prenio u suvremenu estetiku i moderni plesni jezik.
Želja mu je bila na neki način koreografski doprinijeti ostavštini
koju je Stravinski ostavio baletnoj umjetnosti, a upravo je u glazbi
pronašao neiscrpan izvor inspiracije, ali i izazov koji ga je tjerao
da pronalazi nova rješenja i pronađe drukčiji koreografski pristup
ovome kultnom baletnom djelu.
Pripremio: Tomislav Radić
Snimke: Aleksandar Novković
Nema komentara:
Objavi komentar